Temat : BEZ ... babci i dziadka ani rusz .
Cele , wiadomości , umiejętności , kompetencje :
- kształcenie umiejętności rozwiązywania krzyżówek , rebusów , zagadek
- wdrażanie uczniów do tworzenia przymiotników
- kształcenie umiejętności wypowiadania się całymi zdaniami
- kształcenie umiejętności głośnego czytania
- wdrażanie do okazywania szacunku i miłości babci i dziadkowi
- kształcenie umiejętności uważnego słuchania nauczyciela i wykonywania jego poleceń
Metody pracy :
asymilacji wiedzy – pogadanka , rozmowa
samodzielnego dochodzenia do wiedzy – giełda pomysłów ,
waloryzacyjne – eksponujące – praktyczne – metody ćwiczebne
Środki dydaktyczne :
plakietki serduszka , krzyżówki , zagadki , teksty wierszy , rozsypanka sylabowa i wyrazowa , plakaty ortograficzne , pytania do psychozabawy
1.Powitanie miłych gości , odczytanie wiersza :
Witam szanownych gości , kłaniam się niziutko .
A do takich jak my , śmiejcie się milutko .
A też proszę państwa bardzo się boimy .
Czy w naszym występie się nie pomylimy .
Bo my nie aktorzy , tylko małe dzieci .
Cieszyć nas będzie , jeśli brawo bić będziecie .
2. Rozwiązywanie krzyżówki - hasło powie nam , dlaczego mamy dzisiejszych
gości na lekcji :
Hasło - Święto Babci i Dziadka
3. Podajcie cechy do osób : uzupełnianie rzeczowników za pomocą
przymiotników :
Babcia ( jaka ? ) ...........................................................
Dziadek ( jaki ? ) ...........................................................
Wnuczek ( jaki ? ) .........................................................
Wnuczka ( jaka ? ) ..........................................................
Wnuczęta ( jakie ? ) ........................................................
4. Powtórzenie mnożenia i tworzenie wyrazów z sylab :
K O
|
T A
|
CIĘ
|
BAB
|
DKA
|
DZIA
|
CHAM
|
T A
|
W I
|
K A
|
2 x2
|
9 x1
|
4 x3
|
2 x5
|
10x2
|
2 x8
|
2 x 3
|
9 x1
|
3x5
|
3x3
|
Otrzymane hasło –
kocham babcię , kocham dziadka .
5. odpowiedzi dzieci - co to znaczy kochać babcię i dziadka
?
Pomocne okazały się prace plastyczne uczniów na temat :
W jaki sposób pomagam babci i dziadkowi ?
6. dobieranie wyrazów w pary :
kochają - nas
pomagają - nam
potrafią - nas wysłuchać
opiekują się - nami
są dla nas - niezastąpieni
7. rozwiązywanie krzyżówki :
Hasło z krzyżówki - BABCIA , układanie zdań o babci .
8. Dokończ zdania :
Moja babcia ma .........................
Mój dziadek jest .........................
Moja babcia to ...........................
Mój dziadek ma .........................
Babcia chodzi .............................
Dziadek czyta ............................
Babcia lubi .................................
Dziadek nie lubi ........................
Babcia zawsze ..........................
Dziadek zawsze ........................ Przypięcie gościom czerwonych serduszek .
9. ortografia – utrwalenie pisowni wyrazów związanych tematycznie z
dniem babci i dziadka :
......więto ba .... cia dziadziu ....
|
..... yczenia prez ....t wn ....częta
|
10 . Rozwiązywanie zagadek o babci :
Krząta się po kuchni , pyszne ciasto piecze .
Dzisiaj przyjdą wnuki , kochają Ją przecież .
Włosy ma upięte w zgrabny siwy kok .
Mogłoby Jej święto trwać przez cały rok .
KTO TO TAKI ? wszyscy odpowiadają - BABCIA
Rozwiązywanie zagadek o dziadku :
Często gdy na dworze pada , On nam bajki opowiada ,
lub wspomina jak był młody , jakie wtedy miał przygody .
My słuchamy i słuchamy i w ogóle nie ziewamy .
Takie to ciekawe rzeczy , że nie sposób jest zaprzeczyć .
Dzisiaj za wspaniałą bajkę , dostał od nas nową fajkę ,
Bo w rodzinie jest przyjęte , wspólnie się radować świętem .
KTO TO TAKI ? wszyscy odpowiadają - DZIADEK
11 . Psychozabawa - „ Jakim jestem wnuczkiem”
Uczniowie otrzymują 5 czerwonych serduszek . Na czytane przez
nauczyciela pytania uczeń odpowiada - tak lub - nie .
Jeżeli na pytania odpowiada twierdząco , zamalowuje serduszko
czerwonym kolorem .
PYTANIA :
1. Czy pamiętasz o Dniu Babci i Dziadka ?
2. Czy wiesz jak mają na imię twoje Babcie i Dziadkowie ?
3. Czy lubisz z nimi przebywać ?
4. Czy pomagasz Dziadkom , Babciom kiedy jesteś z nimi ?
5. Czy opowiadasz im o swoich kolegach ?
WYNIKI PSYCHOZABAWY :
5 czerwonych serduszek - Jesteś wspaniałym wnuczkiem
4 czerwone serduszka - Masz szansę być wspaniałym wnuczkiem
3 czerwone serduszka - Jeśli popracujesz nad sobą , będziesz wspaniałym
wnuczkiem
2 – 1 czerwone serduszka – Musisz jeszcze dużo popracować , aby stać się
wspaniałym wnuczkiem .
12 . Odczytanie przez uczniów ułożonych samodzielnie wierszy , odśpiewanie
„ Sto lat” ,wręczenie własnoręcznie wykonanych prezentów Babciom i Dziadkom .
Scenariusz zajęć opracowała :
mgr Małgorzata Boruczkowska
12 . Odczytanie przez uczniów ułożonych samodzielnie wierszy , odśpiewanie „ Sto lat” ,wręczenie własnoręcznie wykonanych prezentów Babciom i Dziadkom .